Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?
De samenstelling van het rubber is anders. Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie het rubber gaat verharden. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere (zomer-)band zal op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur.

Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Let wel op voldoende profiel, bij een winterband wordt een minimum aangehouden van 4 mm.

Ik heb M+S banden. Is dat genoeg in winterse omstandigheden?
Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band. Dat geldt ook voor all-weather banden. Het sneeuwvlokje symbool is wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool geeft slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt.

Waarnaar kijkt men bij een winterbandentest?
Bij een winterbandentest kijkt men naar de slijtvastheid, de grip, de remweg, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK’s), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeft men de banden op hoge snelheid.

Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?
Ja. In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. In het ergste geval krijgt u een deel van uw (letsel)schade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

Wat zijn winterse omstandigheden?
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Dat kan dus ook buiten het winterseizoen optreden. Per 4-12-2010 staat deze definitie van winterse omstandigheden in de Duitse wet. De verplichting tot een winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.

Gelden die buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto’s?
Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade.

Back to top